Forfatter Tore Renberg har suksess med romanen Tollak til Ingeborg – en norsk bygdetragedie. Skrivegleden hans startet på barneskolen.
Vi møter ham på Bjørneboedagene i Kristiansand søndag 11. oktober. Han er akkurat ferdig med å snakke om sin nye bok, en dialog på 45 minutter mellom ham og forfatter Vigdis Hjort. Renberg fra Madla utenfor Stavanger husker godt tidspunktet det hele startet. Språkvennskapet. Skrivegleden. Fortellertrangen.
Tegneserier
– Jeg og en kamerat skrev mye på barneskolen. Vi skrev mange tegneserier på den tiden, senere også sangtekster på både engelsk og norsk. Da gikk jeg vel i åttende klasse, forteller han.
Forfatteren sier det skjedde noe fra slutten av 1986.
– Romjulen ´86 var jeg 14,5 år. Jeg husker det godt, det står i dagboka mi. Da begynte jeg å skrive personlige dikt og noveller. På den tiden leste jeg også Dostojevskij. Altså, jeg leste andre verk også, som Narnia og Ringenes Herre.
Rock
Ved siden av lesingen, oppdaget Renberg ny musikk. Rock. Både indie og klassisk. Det inspirerte ham i skrivingen.
– Tekster har alltid inspirert meg. Jeg hørte mye Imperiet fra Sverige, og ikke minst var den norske rockebølgen med Raga Rockers, deLillos og DumDum Boys viktig for meg, sier 48-åringen, som i tillegg til forfattergjerningen er vokalist i eget band.
Hva definerer en god skriver?
– Åh, det var vanskelig å svare på. Du må i hvert fall være dedikert og nysgjerrig. Manisk interessert for språk, vil jeg si. I tillegg må du være en leser.
Skrivegleden til elever varierer. Noen vegrer seg for å skrive, andre har det i fingrene.
– Det er avgjørende å oppnå frihet i arbeidet. For å bli god til å skrive, må du øve, både lese og skrive. Du kan sammenligne det med å bygge muskler, for å bli sterkere må du trene. Like viktig er det å bli venn med språket – ikke fiende, understreker forfatteren fra vest.
Var du selv god i norsk på ungdomsskolen og videregående?
– På ungdomsskolen var jeg sjelden under karakteren M, som vi fikk den gangen. Norsk var et fag jeg var god i. På videregående gikk jeg ut med karakteren 5. Jeg husker jeg kranglet med norsklæreren min. Hun sa til meg: «Tore, du skal vite at du er god for en 6-er, men da må du jobbe mer i faget». Hun mente blant annet at jeg ikke gadd å jobbe nok med grammatikk. Jeg ville ha 6, men endte på 5. Hun hadde helt rett, vedgår Renberg – kjent for Kompani Orheim og Mannen som elsket Ynge. Nå er han aktuell med den kritikerroste romanen Tollak til Ingeborg.
– Hvor henter du ideene dine?
– Det er ikke lett å spore veien, men noen har et klart utgangspunkt. Da jeg begynte på Mannen som elsket Yngve, hadde jeg fått min ungdomstid på avstand. Jeg kunne føle og forstå fortiden.
Tollak til Ingeborg beskriver han som et vannfall som har funnet et elveleie. Han brukte to år på romanen. Handlingen utspiller seg i en liten bygd på sørvestlandet et sted. I perioder kan han jobbe intenst og mye. Da kan Tore Renberg skrive 40 sider på én uke.
Siden du gjestet Bjørneboedagene i Kristiansand folkebibliotek, hva er ditt forhold til Jens Bjørneboe?
– Jeg leste Jonas og lyrikken hans for mange år siden. Det begeistret, jeg hadde stor egenglede av det. Bjørneboe var en sterk satiriker og retoriker.
2020 markerer hans 25 år som forfatter. For debutboka Sovende floke i 1995, mottok Renberg Tarjei Vesaas’ debutantpris.